onsdag 15 juni 2011

Krossad potatis

Vilket härligt väder det blev i dag.Vi satt ute och åt grillmiddag och det var riktigt varmt och skönt...det firade jag med ett glas rosévin. Till efterrätt åt vi jordgubbar och glass. Efter att vi ätit ett tag kom jag på att jag hade glömt att läsa innehållsförteckningen på glassen Ida åt. Den innehöll äggula men det verkar ha gått bra. Hon åt i och för sig inte så mycket glass utan mest jordgubbar. Nu är vi en väldigt trött och smågnällig familj som längtar efter semester, det är 4 dagar kvar att stiga upp tidigt på. Sen kan vi sooova och ta det lugnt på morgonen. Att ta det lugnt på morgonen är det absolut bästa med att vara ledig.

När det finns färskpotatis är det så mycket roligare och godare att variera potatisen man kan koka, ugnssteka, grilla, göra sallad eller så krossar man den.
Krossad potatis
färskpotatis
olivolja
flingsalt
örtkryddor
svartpeppar

Tvätta och skrubba potatisen.
Koka den nästan färdigt i lättsaltat vatten.
Häll bort vattnet och låt potatisen ånga av.
Smörj en plåt med olivolja.
Placera ut potatisarna på plåten och tryck till med handen.
Pensla med olivolja och krydda med valfria kryddor.
Ställ in i 225 grader i ca 20 min.

Ett litet annorlunda sätt att servera potatis på. Man kan variera genom att smaksätta garneringen på olika sätt, t.ex. kan man stör på riven ost eller fetaost eller kanske knaperstekt bacon. Jag kokade potatisen och förberedde i god tid innan gästerna kom och sedan medan vi drack fördrink satte jag in plåten i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar