lördag 25 juni 2011

Chokladmousse - Lchf

Vi hade inte planerat något för midsommarafton och eftersom det regnade vid lunch blev det inte den traditionsenliga lunchen på Hägnan för att åtminstone se en midsommarstång med tillhörande sånger. När solen sedan kom fram på eftermiddagen bestämde vi oss för att grilla och bjöd hit brorsan med familj och mamma och pappa. Det blev en mysig kväll med sill, grillat och jordgubbar.

Jag hade bland annat gjort en chokladmousse enligt lchf, som var riktigt god utan att sockras. Jag var lite feg och tog hälften 70%-ig och hälften 85%-ig choklad. Men nästa gång tar jag nog mer 85%-ig choklad eftersom jag tycker om riktigt mörk choklad.
Chokladmousse - Lchf
100 g mörk choklad (jag använde 50g 70%-ig choklad och 50g 85%)
2 äggulor
2,5 dl vispgrädde

Smält chokladen över vattenbad. Låt svalna något.
Vispa ner äggulorna, en i taget. Rör ordentligt så det blandar sig till en slät smet.
Vispa grädden, men inte för hårt. Rör ner lite av den lättvispade grädden i chokladsmeten och blanda ordentligt.
Tillsätt resterande grädde och rör om tills allt är ordentligt blandat (vispa inte för hårt, då blir det grynigt).
Häll upp i portionsglas och låt stå kallt i kylen tills det stelnat.
Servera med vispad grädde och bär.

Jag hällde upp i 7 portionsglas och det tyckte jag blev rätt lagom mängd efter en ganska kraftig middag. Men du avgör själv hur stora efterrättsportioner du vill göra.

De som hellre ville ha en jordgubbstårta till efterrätt fick det för jag hade gjort en av de absolut enklaste tårtorna. Det är köpt marängbotten, víspad grädde och jordgubbar. Jag tycker den är riktigt god och eftersom köpt maräng ofta är äggfritt har vi den alltid på Idas kalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar