tisdag 7 juni 2011

Rabarbergrottor med mandelmassa

Då var det dags för arbetsdag igen efter fem dagars ledighet. Det gick förvånansvärt lätt i morse att vakna, väcka alla barn och komma i väg i tid. Det är så skönt när det inte bara är en massa stress och tjat på morgonen. Nu är det bara två arbetsdagar kvar i veckan för på fredag är det skolavslutning och då är jag så klart ledig. Inte vill jag missa en av sommarens mysigaste dagar. På kvällen blir det tradionsenligt en sommarlovsbuffé. Jag håller som bäst på att fundera ut menyn.

Under helgen bakade jag raberbergrottor med mandelmassa. Våra rabarber blir grövre och fler för varje år, så jag måste hitta riktigt många rabarberrecept nu innan rabarbern tar över vår trädgråd.
Rabarbergrottor med mandelmassa
Pajskal
200 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4,5-5 dl vetemjöl
Fyllning
400 g rabarber, tunt skivade
4 msk vatten
1 dl strösocker
100 g riven mandelmassa
Florsocker

Vispa smör, vaniljsocker och socker vitt och poröst.
Tillsätt mjöl och vispa till en smulig deg. Nyp ihop degen med händerna och vänd på lätt mjölat bakbord.
Dela degen i två bitar och rulla varje bit till en 4-5 cm tjock rulle. Skär varje rulle i 10 bitar.
Fodra mazarinformar med degen och fördela mandelmassan på bottnarna.
Lägg rabarberbitarna i en kastrull och häll på vattnet. Koka tills rabarbern börjar mjukna.
Häll i strösockret och rör om.
Dela fyllningen jämt i formarna.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 175 grader i 20-25 minuter eller tills de börjar få färg.
Låt svalna på ett galler och pudra med florsocker.

Riktigt gott blev det här men nästa gång smaksätter jag rabarbern med kardemumma så blir det nog ännu godare eftersom rabarber och kardemumma är en perfekt kombination.

2 kommentarer:

  1. De verkar goda. Jag ska testa att göra dem men jag tror jag sätter kanel i stället till rabarbern, då jag har kompisar som inte tål kardemumma. Tack för receptet och tack för en bra sida.

    SvaraRadera
  2. Stackarna som inte tål kardemumma, det är nog min favoritkrydda. De var riktigt goda utan kryddning också. Om du gör dem med kanel får du gärna höra av dig och berätta om det blev gott.

    SvaraRadera