söndag 26 juni 2011

Västerbottenssill

Igår var det soligt och varmt och det vädret verkar fortsätta i dag fast med lite mer blåst. Perfekt torkväder alltså, ska försöka tvätta bort lite smutstvätt.

Vi åt ingen sill-lunch på midsommarafton därför gjorde jag en silltallrik till förrätt istället. På silltallriken fanns färskpotatis, lite ägg, en hjärtformad smörgås, inlagd sill och västerbottenssill.
Västerbottenssill
420 g (1 burk) 5-minuterssill
1 dl majonnäs
1 dl matlagningsyoghurt
1.5 dl riven västerbottensost
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 msk dijonsenap
1 krm cayennepeppar
salt och nymalen peppar

Låt sillen rinna av noga i ett durkslag.
Blanda samman övriga ingredienser och vänd till sist ner sillen. Smaka av med salt och nymalen peppar.

Jag brukar tycka att sill med klar inläggning är godare, t.ex. löksill, citronsill eller inlagd sill. Men det här var en riktigt god sill som jag kommer göra fler gånger. Det är ju dessutom så himla smidigt med 5-minuterssillen som inte behöver förberedas någonting den är t.o.m skuren i bitar. Bara att blanda ihop och sen färdig att äta.

Igår skar jag 3 kg rabarber till den absolut godaste saften - rabarbersaft. Den har stått med varmt vatten och citron tills i dag och senare ska jag sila och tillsätta socker och citronsyra sen är den klar att avnjutas. Vi har så enormt mycket och stor rabarber. Det märks knappt att jag har tagit nå. Grannarna började prata om att de skulle köpa en rabarberplanta men det tyckte jag var onödigt så jag sa åt dem att ta en planta (eller vad det heter) från oss och det märks knappt heller. Hoppas den tar sig hos dem så att de också får njuta av härlig rabarber.

Nu ska jag baka ut och grädda frallor som har kalljäst i kylskåpet i natt sen ska vi äta en god frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar