söndag 5 juni 2011

Fisksås med cream cheese och gräslök

Även idag har solen lyst men det känns ändå mer som höst än sommar, för det är kallt i luften och bara solen som värmer. Idag har vi tömt och frostat av båda frysboxarna för att sedan lyfta upp dem på plats i vårt nya förråd i nybyggnaden. Man kan tro att vi har byggt förrådet efter frysarna för det blev så perfekt med dem på var sin sida om dörren. Torktumlaren är också på sin rätta plats i nya tvättstugan så nu när gamla tvättstugan börjar tömmas kan Leif fixa med avloppet och vattnet så att jag kan börja använda nya tvättstugan snart.

Vi har två enormt stora plantor med gräslök i trädgårdslandet så igår när vi åt laxbugare gjorde jag en sås med mycket gräslök och ändå syns det knappt att jag tagit något från landet. Jag tar tacksamt emot förslag på vad jag kan använda gräslök till.
Fisksås med cream cheese och gräslök
100 g cream cheese (philadelphiaost) med vitlök och örter
0,5 dl crème fraiche
1 tsk sambal oelek
1 bunt gräslök

Klipp gräslöken.
Blanda ihop alla ingredienser.
Låt stå i kylen ett tag innan servering.

Vi åt den här såsen till laxburgare och det var jättegott. Eftersom man använder cream cheese blir den lite fastare i konsistensen än om man bara har crème fraiche eller gräddfil. Därför passar den extra bra till laxburgare och bröd där man inte vill ha så rinnig sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar