måndag 6 april 2020

Kycklingenchiladas

Igår hade jag ingen middag planerad men jag hade ett drygt halvkilo kyckling färdigstekt. Barnen ville ha vår storfavorit kycklingtortillas, men vi hade inte så mycket grönsaker som jag vill ha i den röran. Så istället gjorde jag en annan variant av kyckling och tortillabröd och kallar det för Kycklingenchiladas. Vad är egentligen skillnaden på tortillas och enchilada?


Kycklingenchiladas

Kycklingröra
6 hg kyckling
100 g spenat
2 dl crème fraiche
1 dl salsa
salt, peppar

Tomatröra
ca 400 g (fin)krossade tomater
1 dl salsa
0,5 tsk chilipeppar
salt, peppar

8 tortillabröd
riven ost

Strimla kycklingen, stek den och salta o peppra. Lägg åt sidan.
Stek spenaten tills vätskan kokat bort.
Tillsätt den stekta kycklingen, crème fraiche och salsa.
Smaka av med salt o peppar.
Fyll tortillabröden med kycklingröran och lägg dem hoprullade i en smord ugnsform.
Blir det nån kycklingröra över så lägg den bredvid tortilla i formen.
Blanda ihop tomater och salsa, krydda med chilipeppar, salt o peppar.
Häll över tortillarullarna.
Strö sedan över rikligt med riven ost.
Tillaga i 200 grader i ca 20 minuter. 
Om det behövs kan du höja temperaturen och gratinera i ytterligare ca 5 minuter om inte osten fått tillräckligt fin färg.


Jag använde en liten burk salsa à 220 gr och använda halva burken till kycklingröran och andra halvan till tomatröran.

Till mig själv använde jag low carb-tortillabröd, så det blev en lågkolhydratvariant.

Tortillarullar på rad
Tomatröra
Täckt med riven ost
Färdig att äta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar