torsdag 23 april 2020

Pasta- och kycklingsallad med pesto

Igår var det kylskåpsrensning som gällde till middag och jag lyckades få till en riktigt god middag som alla gillade. Båda hemmavarande barnen berömde maten. Lovely, det händer inte varje dag. Men vem älskar inte kyckling, pasta och pesto?

Eftersom inte allt är ihopblandat kan man själv välja hur mycket grönsaker och sallad man vill ha på sin portion. Alla valde dock att ta mycket grönsaker o sallad. Men roligt det där för jag är ganska säker på att om jag hade serverat en pasta- och kycklinggryta med sallad på sidan om så hade det inte ätits lika mycket av salladen. Tips för att få barn (och vuxna) att äta mer grönt!


Pasta- och kycklingsallad med pesto

3 hg pasta
6 hg kycklingfilé
blandade salladsblad
1 bit gurka
1 liten paprika
2 tomater
1 morot
1 mozzarella
några blad basilika
2-4 msk pesto
lite soja
salt, peppar
parmesan

Koka pastan i saltat vatten enligt anvisningarna.
Skär kycklingen i mindre bitar, stek och krydda med salt o peppar.
Tillsätt lite soja och rör runt kycklingen i.
Rör ner 1-2 msk pesto och rör runt kycklingen i.
Tillsätt lite av pastavattnet till kycklingen så att det får småputtra i.
Häll bort pastavattnet när pastan är klar.
Rör ner 1-2 pesto i pastan, rör runt.
Häll pastan till kycklingen och blanda om. 
Tillsätt ev mer pesto och smaka av med lite salt och peppar.

Skär gurka, tomat och mozzarella i bitar. Grovriv moroten.
Blanda ihop sallad, grönsaker, basilika och mozzarella i botten på ett stort fat.
Häll pastan och kycklingen överst.
Servera ljummen eller kall med riven parmesan.


Det var dessa grönsaker jag hade hemma, så då använde jag dem. Hade jag valt helt själv hade jag även haft rödlök i salladen. Jag älskar Icas röda pesto som är nötfri, så jag använde nog mer än 4 msk totalt, men det är ju en smaksak. Börja med lite och öka på tills det blir en bra smak enligt dig.

Färgglatt i botten på fatet.
"Man tager vad man haver" kan bli riktigt gott.
Salladsfat toppat med pestokryddad kyckling och pasta.

I dag har jag jobbat hemma och varit så himla effektiv. Älskar såna dagar och jag känner mig så nöjd att jag har jobbat bort en massa grejer som jag hade kommit efter med.

Är så glad att det funkar så himla bra att jobba hemma. Känns tryggt att veta. Men imorgon ska jag vara på kontoret igen för vissa saker är enklare att göra på plats där och då vi inte har restriktioner om att jobba hemma så mycket som möjligt så är jag lite bekväm och åker in till kontoret. Fast helt ärligt känns det inte helt ok att vara bland så mycket folk, oavsett om alla känner sig friska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar