tisdag 22 maj 2018

Daimrutor i långpanna

Är det inte dags för lite gott 😀

Varit hemifrån i nästan 12 timmar i dag så det hade suttit fint med lite vila och en godbit. Men så kul gott ska vi inte ha det, men jag kan ge er receptet på denna gamla klassiker så att ni kan baka till helgen.


Daimrutor i långpanna

Kaka
5 ägg
5 dl strösocker
7,5 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
2,5 dl ljummet vatten
Glasyr
250 g smör
4 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 äggulor
Ovanpå
3-4 dubbeldaim

Kaka
Vispa ägg och socker poröst. 
Tillsätt sedan mjölet blandat med bakpulver. 
Tillsätt vattnet och rör till en slät smet. 
Klä en långpanna med bakplåtspapper och häll ner smeten. 
Grädda strax under mitten i 175 grader i ca 25 min. 
Nagga därefter kakan ganska med en gaffel innan glasyren hälls på den varma kakan.
Glasyr
Smält smöret i en kastrull.
Blanda ner övriga ingredienser och låt det sjuda under omrörning tills glasyren börjar tjockna lite. 
Häll den varma glasyren över den varma kakan och tryck gärna lite lätt så glasyren går in lite i kakan. 
Strö över hackad daim och låt kakan svalna helt innan du skär i rutor.

Så himla god kaka, mycket tack vare daimen och därför tycker jag att man ska använda sig av fyra dubbeldaim trots att de flesta recept säger tre. Varför snåla på det goda?

Förut bakade jag daimrutor lite nu o då, men de senaste 20 år sedan har det inte blivit lika ofta. Kanske beror det på att jag har trott att jag har haft mandelallergiska barn. Men det har jag ju inte. Jippie!


I dag har jag varit på lymfmassage. Nån som har provat? Jag tror att det nya kommer bli att vi alla vill ta hand om vårt lymfsystem. I'm hooked 😀 Googla får ni se hur viktigt det är med ett fungerande lymfsystem. Jätteintressant.

Socker är ju så klart inte bra för lymfsystemet heller, så det var kanske inte så bra att skriva om det just i det här inlägget där jag ger er receptet på en sockerbomb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar