torsdag 3 maj 2018

Grillad högrev

Ska ni grilla i helgen? Då tycker jag absolut att ni ska testa att grilla högrev för det är bland det godaste jag har ätit. Det gäller att vara lite förutseende eftersom köttbiten ska koka i två timmar först, men se'n går det snabbt att grilla och vill man så kan man koka köttet dagen före och förvara i kylskåpet tills det är dags att grilla och äta.


Grillad högrev

1 kg högrev

Koka i vatten med
1 gul lök
1 morot
6 svartpepparkorn
2 lagerblad
salt

Grilla med
glaze eller grillolja

Koka högreven med grönsakerna och kryddorna i 2 timmar.
(Prova att sticka en köttgaffel igenom köttet och att den släpper.)
Låt köttet bli kallt.
Skiva köttet i skivor och grilla det på grillen några minuter så att det får färg på båda sidor.
Pensla med lite grillolja eller glaze i slutet av grillningen.

Så himla gott och mört det här var. Se till att använda en riktigt god grillolja/glaze så har ni en riktig smarrig middag att se fram emot. Jag åt sallad och zucchiniröra till den grillade högreven medan de övriga även åt klyftpotatis till.

Grillmiddag deluxe
Möra och underbart goda skivor grillad högrev.

I kväll har vi varit o helghandlat så nu är kylskåpen påfyllda med en massa godsaker till helgen, lufttorkad skinka, korvar, ostar, ishavsröra, grönsaker, jordgubbar, choklad och en massa annat gott. Jag tänkte slippa handla i helgen, men skulle bli förvånad om jag lyckas för trots att man storhandlar så är det alltid något som saknas. Eller hur?

Fredag imorgon. Så underbart och eftersom det ska spöregna skippar jag och Ida att cykla, istället tar vi bilen och då ser vi till att vara tidiga på skola o jobb så att jag kan smita hem lite tidigare från jobbet. Bästa fredagstraditionen. Nu ska jag fixa lunchlåda och även ta fram kläder så vi kan vara riktigt snabba i morgonbitti och slipper stiga upp så tidigt. Typiskt mig som älskar att förbereda och planera, eller hur? 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar