söndag 10 januari 2016

Morotsbröd i långpanna

Hittade två paket jäst i kylskåpet som gick ut i slutet av december, som det alltså var hög tid att använda för att slippa slänga. Var inte riktigt på bakhumör så då bestämde jag mig för att baka ett långpannebröd som behöver lite tid och energi av mig och det blir dessutom lite disk.


Morotsbröd i långpanna
5 dl vatten
50 g jäst
0,5 dl rapsolja
2 stora finrivna morötter
1 tsk salt
2 msk honung eller sirap
2 dl grahamsmjöl
8-10 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke.
Värm vattnet tilll 37 grader och blanda med jästen.
Tillsätt därefter olja, honung/sirap och salt.
Pressa ur vattnet ur morötterna innan du rör ner dem.
Tillsätt grahamsmjöl och sedan vetemjöl tills du får en smidig deg som släpper bunken.
Låt jäsa i ca 30 minuter.
Baka ut degen i en långpanna klädd med papper.
Låt jäsa i ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 20 min på 220 grader.
Låt det gräddade brödet kallna under bakduk på bakgaller och skär sedan i bitar.

Nybakat bröd är ju alltid så gott och känns lite extra lyxigt, trots att jag har det ganska ofta. Ida älskar hembakat bröd medan Isak fortfarande oftast föredrar köpebröd. Om ni som jag inte är så baksugna så är det perfekt att baka långpannebröd, snabbt o smidigt och jättegott.


Nu är julledigheten över för mig och Ida och jag undrar hur det kommer gå för oss att kliva upp och ta oss i väg i morgonbitti. Vi som brukar sova till 9-tiden och sen slöa på i pyjamas ytterligare nån timme. De stora barnen har ledigt ytterligare en dag innan allvaret börjar för dem, lyckliga de :) Isak, som har vridit dygnet totalt kommer få en kämpig tisdag då han ska upp till skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar