torsdag 7 januari 2016

Trettondagsmiddag

I går blev vi bjudna på festmiddag hos mina föräldrar och det började med det bästa som finns - Kalixlöjrom och resten av måltiden var inte så tokig den heller. Mysigt att sitta inne i värmen och äta en värmande kalops när termometern ute börjar gå ner mot minus 30, fast den stannade nog på -27. Nu på morgonen är det ett par grader kallare, men vi verkar inte spränga -30-gränsen nu heller.


Trettondagsmiddag
Förrätt
laxrullar med pepparrotsost toppade med löjrom
Varmrätt
kalops, potatis, syltlök och rödbetor
Efterrätt
hallonsorbet och hallon
Fika i soffan
småkakor och te

Efter efterrätten kopplade jag av och glömde ta kort på småkakorna, men jag ska försöka komma ihåg att be om receptet på de små skurna pepparkakorna som vi bl.a. blev bjudna på. De var riktigt goda och de var visst enkla att baka också. Perfekt, eller hur?

Rödvinet vi drack till kalopsen var gott men jag började nysa när jag drack det. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Har nån av er varit med om det? Jag googlade lite på det och det verkar som att man kan vara allergisk mot vissa druvor. Måste kolla vilka druvor som vinet innehöll! Eller också var det bara en tillfällighet att jag nös när jag drack och egentligen var det något annat som gjorde att jag nös. Lite skumt var det i alla fall. Jag är ju allergisk mot många blommor men det har ju mina föräldrar koll på så de har ju inga växter hemma som jag blir dålig av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar