onsdag 17 juni 2015

Bruschetta med tomat och basilika

När jag skjutsade Ida till fotbollsskolan i morse stannade jag kvar en stund för att få se lite fotbollsövningar. Dagens första övning var överstegsfint som Ida klarade galant. Kanske berodde det på att hon lyssnade på instruktionerna. Vissa av de 8-åriga tjejerna hade lite svårare för att lyssna och höll hellre på att svamla med varandra. Stackars ledare. Trots att solen sken och jag hade en sommar-dunjacka på mig var jag alldeles frusen efter en halvtimme. Är detta sommar? Nu ska det bli extra gott med en värmande kopp te.

I fredags på Olivias examensfest gjorde jag bruschetta till välkomstdrinken (vit sangria). De som blev kvar serverade jag sen till maten, perfekt med drink-tilltugg som sen även passar till maten.


Bruschetta med tomat och basilika
4 skivor lantbröd eller 8 snedskurna skivor baguette
1 vitlöksklyfta
0,5 dl olivolja
4 tomater
0,5 kruka basilika
salt och svartpeppar

Skölj och skär tomaterna i små tärningar. Strimla basilikan och blanda ihop med tomaterna.
Ringla över några droppar av (inte all) olivoljan och smaka av med salt och peppar.
Pensla lite olivolja på brödskivorna.
Grilla dem i övre delen av ugnen i 250°C eller rosta dem gyllenbruna i en stekpanna.
Gnid in ena sidan av det varma brödet med vitlök, genom att skära av toppen på en vitlöksklyfta och dra den fram och tillbaka på brödet.
Fördela tomatblandningen på de nyrostade brödskivorna.

Jag gjorde jättemånga bruschettas så jag struntade i att gnida dem med vitlök den här gången - allt för att vinna tid. Jag la snedskurna baguetter på en plåt, penslade med olivolja och grillade dem i ugnen.

Alltså det här är så gott i sen enkelhet. Men dessa smaker är ju såå goda så det behöver inte krånglas till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar