söndag 14 juni 2015

Kladdkaka med hallonmousse

Igår satt jag bänkad framför tv:n mest hela da'n för att titta på det fina bröllopet mellan prins Carl Philip och Sofia. Mitt i natten fick vi äntligen se den läckra och vackra bröllopstårtan, som jag gärna hade smakat. Att den innehöll pop rocks så att det sprakade i munnen var ju bara så läckert, vilken underbar idé.

På fredagens examensfest hade vi ingen tårta utan istället hade vi bland annat en chokladig kaka täckt med min favorithallonmousse.


Kladdkaka med hallonmousse
Kladdkaka
300 g smör
300 g mjölkchoklad
6 dl socker
6 ägg
6 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1,5 msk vaniljsocker
6 msk kakao

Smält smör. Bryt chokladen i bitar och lägg i smöret så det smälter. 
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggsmeten.
Rör sedan ner smör- och chokladblandningen.
Smörj och bröa en form ca 25x35 cm, eller använd bakplåtspapper. 
Häll i smeten. 
Grädda i 200 grader i ca 20-30 min.
Låt kallna helt

Hallonmousse
200 gram hallon
0,5 dl gelésocker
50 g cream cheese
2 dl vispgrädde

Koka upp hallonen och mosa dem med en ballongvisp. 
Rör i gelésockret och sjud tills det löst sig (30 sekunder till en minut). 
Låt svalna.
Rör ner cream cheesen i hallonblandningen.
Vispa grädden och rör ned hallonblandningen i grädden. 
Låt stå i kylen ett tag innan användning.

Bred hallonmousse på chokladkakan.
Ställ i frysen ett tag för att kunna skära fina bitar.


Det bästa av smaker! Kladdkaka är aldrig fel och denna hallonmousse är såå god, dessutom är ju choklad och hallon en perfekt kombination. Till vår efterrättsbuffé med rosa tema blev detta så bra för en brun enkel kladdkaka hade ju inte passat på det buffébordet men täckt med ett lager rosa hallonmousse hörde den dit. Och att fira Olivia utan kladdkaka hade känts konstigt för det är inte bara jag i den här familjen som älskar choklad och kladdkakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar