onsdag 1 april 2015

Söt ingefäragryta

Påskledigheten närmar sig även för mig. En dag kvar! Barnen och Leif har fått påsklov i dag, så i morgon är jag ensam som måste stiga upp på morgonen. Men på fredag, då ska jag sova och mysa på hela förmiddan. Sitter just nu och planerar påskmaten och skriver handlingslista. Planera mat är bland det roligaste jag vet och vid stora helger är det extra roligt. Ägg, sill, gravad lax - är det fler som har tänkt äta det i helgen?

Har glömt ge er receptet på den goda köttgrytan med smak av ingefära och som blir lite söt tack vare marmeladen.


Söt ingefäragryta
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk margarin
600 g grytbitar
4 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 dl rödvin
3 lagerblad
1 dl aprikosmarmelad
1 dl mellangrädde
frysta minimorötter
3-4 tunna skivor av inlagd ingefära

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i en stekpanna. Lägg över löken i en stekgryta.
Stek köttet, hälften åt gången, i stekpannan så att det får färg. Salta och peppra. 
Lägg över köttet i stekgrytan.
Vispa ur pannan med lite av vattnet. 
Tillsätt vatten, buljongtärning, vin och lagerblad till grytan.
Låt grytan koka under lock i 1 timme.
Rör ner aprikosmarmelad och mellangrädde.
Låt grytan koka tills köttet är mört, i ytterligare ca 30 minuter.
Lägg i frysta minimorötter i grytan.
Hacka ingefäran fint och tillsätt den till grytan.
Koka några minuter tills morötterna är mjuka.
Om du tycker grytan är tunn kan den redas med 2 msk maizena.

Ingefära är så gott! Även denna inlagda variant som man nog mest förknippar med sushi. En enkel och god smakförhöjare till grytan. Tyvärr blev det inte kvar något matlåda till mig så jag fick bara äta av grytan en gång. Men det måste ju ha varit ett bra betyg att allt tog slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar