lördag 11 april 2015

Fläskfilé i pestosås

Ledig lördag och solen skiner!
Nu har äntligen Isaks fotbollssäsong kommit igång på allvar, med fotbollscup hela helgen. Som han (och jag) har längtat! Tyvärr mötte de ett storväxt, fotbollskunnigt ryskt lag i första matchen så det blev en väntad förlust. Men de har två matcher kvar i dag och en imorgonbitti innan det, förhoppningsvis, är dags för slutspel.

Gårdagens middag innehöll många av mina favoritsmaker, framför allt röd pesto och basilika. Så himla gott! Icas röda pesto är nötfri så den används flitigt här hemma. Nötfritt och gott = underbart!


Fläskfilé i pestosås
700 g fläskfilé 
vatten
2-3 msk tomatpesto 
0,5 dl vitt vin 
2 msk (färsk, fryst) basilika 
1 dl crème fraiche 
2 dl grädde 
salt peppar 

Skär köttet i 1 cm tjocka skivor. Bryn i smör. Salta och peppra. Lägg över i en gryta.
Häll lite vatten i stekpannan, häll stekskyn i grytan. 
Häll i pesto, vin, basilika, crème fraiche och grädde.
Koka upp och sjud tills såsen blivit lite krämig. 
Servera med tagliatelle, ruccola, körsbärstomater och ev. riven parmesanost.

Ruccola passar så bra till dessa smaker så jag tar en rejäl näve sallad som jag blandar in med tagliatellen och det förhöjer hela den här maträtten. Tyvärr tycker inte min familj likadant så jag gör det bara på min egna tallrik.

Köttet stekte jag redan på förmiddan när vi var hemma och tog det lugnt. Sen när det väl var dags för middag så gick det fort att koka ihop såsen och koka pastan. Och snabbfixade middagar tycker vi om :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar