lördag 4 april 2015

Kycklinggryta med thaichilisås

Tips på snabbfixade middagar behöver vi alltid, eller hur? Kycklinggrytor är ofta snabbfixade - och goda. Om man dessutom har varit riktigt förutseende så man har stekt kycklingbitar dagen innan då tar det inte många minuter innan man har en god middag att servera. Så duktiga var vi förra veckan och från det jag kom hem tog det knappt 20 minuter tills bordet var dukat, maten klar och salladen uppskuren.


Kycklinggryta med thaichilisås
1 kg kycklingfiléer
2 msk tomatpuré
0,5 dl thaichilisås
2 msk kycklingfond
1 dl crème fraîche
1-2 dl grädde
Salt och peppar

Skär kycklingen i bitar och bryn i het panna, salta och peppra. Lägg över i en gryta.
Tillsätt tomatpuré, thai chilisås, fond, crème fraiche och grädde.
Låt koka några minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Servera till pasta

Alla åt med god aptit, så jag skyndade mig att ta undan en lunchlåda innan allt var uppätet. Thaichilisås är alltid ett säkert kort hemma hos oss, speciellt till kyckling är det ju såå gott. Funkar i grytor, i varma såser, i kalla såser, i marinader och att äta precis som den är. Vi har alltid minst en flaska hemma.

Bild lånad från internet

Undra vad vi ska hitta på denna påskafton? Förutom att leta påskäggen som påskharen har lämnat hos oss under natten.

När jag tittar ut på ena sidan är det sol och klarblå himmel medan det på den andra sidan är mulet och grått. Undra vilken sida som vinner? Tyvärr tror jag att molen är på väg in över oss. Men de drar kanske förbi fort? Jag har i alla fall ingen brådska ut. Ledig dag innebär lugn o skön morgon utan stress. Och skulle det nu bli dåligt väder så har jag fullt upp här inne eftersom vi ska ha middagsgäster i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar