onsdag 8 april 2015

Balsamicosås - favoritsåsen

Till påskdagsmiddagen gjorde jag min favoritsås till kött - Balsamicosås. Har ni inte provat den än så är det hög tid till det nu. I fredags öppnade jag en flaska rödvin till middagen som jag bara drack 1-2 glas av, perfekt att sedan använda resterna till sås. Jag har provat andra liknande såser och rödvinssåser men ingen blir lika god som den här.


Balsamicosås
0,5 st gul lök, finhackad 
1 msk smör 
2 msk tomatpuré 
0,5 dl brun farin 
1 dl balsamvinäger 
3 dl rödvin
3 dl vatten 
4 msk kalvfond
2 krm salt 
1 krm svartpeppar 
1 msk maizena, majsstärkelse 

Finhacka löken och fräs i smör. 
Tillsätt tomatpuré och farinsocker och rör så att det inte bränns men gärna får lite färg. 
Häll på balsamvinäger, vin och vatten och koka ihop till hälften. 
Rör ner kalvfond, salt och peppar. 
Sila såsen och häll tillbaka den i kastrullen. 
Red med majsstärkelse utrört i lite vatten.

Alltså den är så god den här såsen, dessutom går den alldeles utmärkt att förbereda genom att koka ihop den någon dag i förväg. Och ni som har följt mig ett tag vet att jag älskar att förbereda saker.


Vinet jag använde den här gången var en nyhet jag provade - Beaujolais Village - och såsen blev minst lika god som alltid. Vinet är lätt i smaken med inslag av bl.a jordgubb och vinbär och med en frisk syra. De lätta, röda Beaujolaisvinerna har de senaste decennierna fått stå i skymundan till fylliga, alkoholstarka viner med kraftig karaktär.
Kom nu ihåg att att göra den här såsen nästa gång ni ska äta kött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar