onsdag 29 april 2015

Bacon- och kycklingsallad

Våren och ljuset gör mig mer sugen på matsallader. Gör en sallad av dina favoritgrönsaker och eventuellt nån ost. Stek bacon och kyckling i en god sås. Blanda ihop och sen har du en smarrig bacon- och kycklingsallad att servera.


Bacon- och kycklingsallad
bacon
kycklingfiléer
thaichilisås
soja
vatten

sallad
salladsblad av olika sorter, jag hade isbergssallad och ruccola
gurka i bitar
tomater i bitar
morötter, riven
mozzarella i bitar

Stek bacon i ugn, dela sedan i mindre bitar.
Under tiden delar du kycklingen i mindre bitar och steker den. 
Häll på thaichilisås, soja och lite vatten. Låt koka ihop.
Under tiden kycklingen kokar i "såsen" blandar du ihop salladen på ett serveringsfat.
Lägg bacon och kycklingen överst.
Servera!

Man tager vad man haver är väl ett perfekt uttryck när man ska göra sallad. Dessa grönsaker hittade jag i frukt- och grönsakslådan i dag, nästa gång består salladen förmodligen av något annat. Bacon steker jag alltid i ugn där den klarar sig själv och jag slipper stå mitt i stekoset. Visst har ni också slutat steka i stekpanna på spisen?

Kycklingen blir så smakrik och god med hjälp av thaichilisås och soja, dessutom blir den lite krämig så nån dressing tycker jag inte behövs till den här salladen. Och det kommer från en som älskar dressing :)

Härligt krämig och god kyckling på toppen av salladen
Dags att äta!

I morgon när det är halvdag hoppas jag kunna arbeta hemifrån och det skulle innebära en timmes sovmorgon. Jippi! Det absolut jobbigaste med att jobba det är att man måste stiga upp på morgonen. När jag väl har gjort det så är jag så lycklig så att jag nu har ett jobb jag trivs på och tycker det är kul att jobba. Men det är det där med att stiga upp…. Så typiskt när våren och ljuset kommer tillbaka så är jag vaken längre än jag borde på kvällarna och det märks på morgonen för jag är såå trött när klockan ringer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar