lördag 12 juli 2014

Citronpotatis

Är det bara jag som är dagvild, eller? Man får tänka till både en och två gånger innan man kommer på vilken dag det är. Till slut kom jag på att det är lördag i dag och vi måste nog tyvärr åka en sväng in till stan och Luleå hamnfestivals tivoli. Vi har lovat Ida att hon ska få åka och nu är det ju inte många dagar kvar. Tivolin är bland det tråkigaste jag vet, skitigt och dyrt och jag förstår inte det roliga i att åka runt, runt, runt.

Till den grillade fetafyllda fläskfilénIdas kalas åt vi denna syrliga goda potatis.


Citronpotatis
1 kg färskpotatis
2 msk olivolja
salt, peppar
citronmarinad
1 citron
2 msk olivolja
0,5 dl hackade persilja
0,5 dl hackad gräslök

Skrubba potatisen och dela stora.
Blanda med olja, salt och peppar.
Rosta i 250 grader i ca 25 minuter.
Marinad
Riv citronskalet och pressa ur saften.
Blanda pressad citron och olja.
Ringla det över potatisen.
Strö över örtkryddor och citronskal.


För mig som älskar citron i mat var det här en riktig höjdare. Så mycket roligare än att bara servera rostad potatis kryddad med salt o peppar. Och så mycket vackrare med allt det gröna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar