torsdag 3 juli 2014

Hjortronpannacotta

Jag hade tänkt ge er det här recept-inlägget redan igår men jag hann inte, helt plötsligt var klockan efter midnatt och jag var alldeles för trött för att sätta mig vid datorn. Hela eftermiddan röjde, rensade, städade och sorterade jag och Olivia i källaren. Detta källar-projekt tar sin lilla tid men vi är ordentliga och låter det ta tid så att det blir riktigt bra.

Här kommer ännu ett gott recept på pannacotta, den här gången med smak av hjortron.


Hjortronpannacotta
5 dl grädde
1 dl gelésocker
1,5 dl hjortron

Mixa bären ordentligt med stavmixer.
Koka upp grädde och socker.
Låt koka i 30 sek.
Rör ner bärmoset och blanda ordentligt.
Häll i portionsglas.
Låt stå kallt i minst en timme men gärna fler.

En len, krämig pannacotta med tydlig smak av hjortron. Den stelnade inte ordentligt men för mig gjorde det inte så mycket för den var otroligt god i alla fall och var väldigt krämig. Vill man att den blir hårdare får man nog öka på sockret. Jag har gjort denna pannacotta två gånger redan och första gången serverade jag den med dajmsnittar (se bilden) och andra gången med en klick hjortronsylt.

Vi det är här laget vet ni att det går bra att göra pannacotta på mjölkfria alternativ, t.ex. Oatlys iMat, för det skriver jag varje gång jag publicerar ett pannacotta-recept (och nu börjar det bli några). Men för säkerhets skull skriver jag det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar