måndag 28 juli 2014

Mångalen

Oj vad trött jag har varit hela dan!
Ida kom ner till oss redan vid 1-tiden i natt och sen har hon snurrat, suckat, gnytt, tagit mitt täcke, sparkat av sig mitt täckte, snurrat lite till, fäktat lite, sparkat lite och en massa annat som har gjort att jag inte har sovit allt för många timmar.


I natt när hon höll på som mest var jag orolig att hon höll på att bli sjuk, men så var det inte. När det väl var morgon och vi steg upp gick jag på en gång och kollade mån-symbolen i kalendern. Och nog var det som jag trodde. Det är nymåne, inte fullmåne utan fasen tvärtemot dvs den finns/syns inte alls.

Det slår aldrig fel! Så fort Ida har en sån här jobbig natt så är månen i den fasen. Så de som säger att månen inte påverkar oss människor, de har helt fel! Många känner av när det är fullmåne och det gjorde även Ida de första året/åren men sen har det ändrats till att hon påverkas av nymåne.

När man kollar månkalendern visar den att nymånen var i natt 00:42:51. Jag vet att Ida kom ner till oss vid ett-tiden, hon kanske vaknade exakt 00:42 och kom ner till oss strax efter.


Tror ni att vi påverkas av månen? Eller tror ni att de som känner av det bara hittar på?

Mångalen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar