måndag 21 juli 2014

Balsamvinägermarinerad fläskfilé

Måndagmorgon och jag är tillbaka på jobbet efter en festhelg. Igår hade vi ytterligare ett trevligt trädgårdskalas då vi firade min kusin som fyller 50 år i höst. Två heldagars kalas på samma helg, ute i solen och värmen, hör inte till vanligheten. Som jag trodde bjöds vi på mycket gott och hade många trevliga timmar. Våra partytjejer, Olivia och Ida, ville aldrig åka hem för de hade så roligt. Men till slut fick vi hem dem och jag fick några timmars sömn innan det var dags att stiga upp till en ny arbetsdag.

Kallskuret kött är perfekt att använda när man har många gäster, vid buffé och/eller när man vill förbereda maten så mycket som möjligt. Jag har många olika recept som jag använder mig av, det här är en ny variant som jag använde på min födelsedag i lördags.


Balsamvinägermarinerad fläskfilé
1 kg fläskfilé
1,5 msk smör till stekning
0,5 tsk salt
1 tsk peppar
Marinad
0,5 dl olivolja
0,5 dl balsamvinäger
2 msk flytande honung
0,5 tsk salt
0,5 tsk nymalen svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
0,5 dl finhackad färsk timjan (eller 1 tsk torkad)

Putsa bort skinn och senor från fläskfilén, salta och peppra och bryn den runt om i smör.
Stek köttet i ugnen i 175º till en innertemperatur på 65 grader.
Ta ut köttet och låt vila ca 10 minuter i folie. Blanda under tiden ingredienserna till marinaden.
Skär fläskfilén i halvcentimetertjocka skivor och lägg dem i en trång form eller i en plastpåse. 
Skeda över marinaden och se till att fläskfilén täcks ordentligt. 
Låt marinera minst 4 timmar, gärna över natten.
Lägg upp på ett serveringsfat och garnera.
Skeda över lite av marinaden.


Härlig smak av balsamvinäger och då förstår ni ju att jag tyckte att det här var jättegott. Vi brynte aldrig köttet först utan satte det direkt in i ugnen och ugnsstekte det. Propoints-jakt :) vi tjänande in lite på smöret som vi inte behövde använda, dessutom sparade vi in tid eftersom jag använde tre filéer.

Jag täcker ofta serveringsfatet med salladsblad när jag serverar kallskuret kött. Dels blir det fint med olika färger och sen tycker jag om att få in grönsaker lite överallt. Jag serverade en pastasallad med smak av pesto till köttet och det var riktigt gott. Detta blir även dagens jobb-lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar