lördag 13 oktober 2012

Operatårta - snabbvariant

Vi gratulerar, vi gratulerar, vi gratulerar våran Isak i dag! 

Ja så är det - världens bästa kille fyller 11 år idag. Han föddes tidigt en lördagmorgon och sen på eftermiddagen spelade Luleå hockey hemma, om jag inte kommer ihåg helt fel så var det mot AIK. Och gissa vad det är för hockeymatch idag -  exakt 11 år senare - just det Lule möter AIK, fast borta den här gången.

Jag har förstått att Operatårta i södra Sverige är prinsesstårta med sylt. Men här i Luleå så är Operatårta en chokladtårta. Till Olivias fest gjorde jag en snabbvariant med marsankräm och chokladpudding av pulver. Men jag bakade botten själv.
Operatårta
Tårta
4 ägg
4 dl socker
3,75 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
2 tsk bakpulver
8 msk vatten, ljummet (1,2 dl)

Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner mjölet blandat med bakpulver växelvis med vattnet.
Grädda längst ner i 175° i ca 40 min.

Fyllning
4 + 5 dl mjölk
2-3 dl grädde
marsankräm (pulver, kallrörd)
chokladpudding (pulver, kallrörd)
färdigt tårtlock av vit marsipan
kakao

Gör marsankräm, enligt förpackningens instruktioner, på 4 dl mjölk.
Gör chokladpudding, enligt förpackningens instruktioner, på 5 dl mjölk.
Låt både marsankrämen och chokladpuddingen stå i kylskåpet och stelna i 10-15 minuter.
Vispa grädden.
Blanda ner hälften av grädden i marsankrämen och hälften i chokladpuddingen för att få lyxigare varianter.
Dela kakan i tre tårtbottnar.
Stryk på marsankräm på nedersta botten, ta ganska mycket. Det blev över någon dl för mig.
Lägg på en till botten och stryk på ett tjockt lager chokladpudding. Gör den lite toppigare i mitten.
Lägg på sista botten. Låt stå i kylskåpet under natten.
Samma dag som tårtan ska ätas stryks ett tunt lager chokladpudding över hela tårtan som "klister". Kavla ut marsipanbotten något och lägg den sedan på tårtan. 
Garnera med lite kakao.


Jag brukar ju inte vara så mycket för pulversaker, men den här tårtan blev riktigt bra. Kanske för att jag åtminstone hade bakat botten själv. Vill man ha det riktigt enkelt kan man köpa färdig tårtbotten med chokladsmak. Det är mycket fyllning så när jag hade gjort tårtan på kvällen var den riktigt dallrig och jag var rädd att den skulle glida isär under natten. Men den höll ihop och var perfekt i konsistensen dagen efter.

Ska man göra riktigt rätt ska man spackla tårtan med smörkräm innan man sätter på marsipanlocket eftersom annars smälter marsipanen, men jag visste att tårtan skulle ätas upp inom några timmar och på så kort tid hinner inte marsipanen smälta. Dessutom orkade jag inte börja göra smörkräm också för mitt mål var ju att göra en enkel (och god) tårta.


Men någon sån här tårta med ägg blir det inte idag eftersom födelsedagsbarnet är ägg-allergisk. Oftast gör vi någon frukt- eller bärpaj som vi äter med glass, grädde och/eller vaniljsås. När Isak fyllde 7 år gjorde jag en mjölk- och äggfri variant av prinsesstårta eftersom han så gärna ville ha en tårta med marsipan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar