tisdag 9 oktober 2012

Kantarellröra

I morgon flyger jag till Stockholm med Norwegian - hoppas jag. Kabinpersonalen varslar om strejk som bryter ut imorgonbitti om de inte kommer överens innan midnatt. Enligt uppgift kommer det mest att drabba norska flyg, jag hoppas det stämmer så jag tar mig iväg...och hem. Trots att jag älskar Stockholm så känner jag inte för att tillbringa helgen där. Speciellt inte den här helgen då Isak fyller år. Usch så hemskt, tänk om jag inte skulle vara hemma på hans födelsedag.

En god kantarellröra som passar till lite allt möjligt serverades på fredagens buffébord.
Kantarellröra
1 burk kantarellost
1 dl crème fraiche
3-4 dl kantareller
salt o peppar

Dela och smörstek kantarellerna, krydda med salt och peppar.
Blanda ihop alla ingredienserna.
Smaka av med mer salt och peppar.

Måtten är väldigt ungefärliga, jag blandade tills jag tyckte jag hade en bra smak och konsistens. Ofta till kötträtter använder jag kantarellost och kantareller för att göra en god kantarellsås, ja det har nog blivit vår favoritsås till älgkött. Jag har ju tipsat om den flera gånger så jag hoppas att flera av er har provat den nu. Det här är en kall variant på den såsen. Även den här röran går att servera till kött men den är även god att klicka på crostinis, i krustader eller liknande som drinktilltugg eller annat småplock.

Det är bara jag och Ida hemma, vi har spelat Uno och haft det mysigt bara vi två. Nu upptäckte hon till sin stora glädje att hon kan vissla. Så gissa vad hon gör nu hela tiden?! Snart är det dags för henne att gå och sova och jag ska packa det sista så jag är redo imorgonbitti när taxin kommer 05.40 (snark!). Undra hur trött jag kommer vara imorgonkväll efter en hel dag på konferens dessutom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar