fredag 1 november 2019

Recept oktober 2019

Ny månad innebär numera att jag bjuder er på en sammanställning av föregående månads alla recept. Det är så lätt att tappa bort godbitarna bland alla blogginlägg, så här kommer en liten påminnelse.

Det blev inte lika många recept i oktober som i september, men det känns inte så konstigt för oktober har varit en sjukt stressig månad med minimalt med sömn som gjort mig sjukt trött och utan energi. Så nu ser jag fram emot november och hoppas på lite mer lugn, mer sömn och fler recept på bloggen. Hoppas ni hänger med 💖

Recept oktober 2019


Den här smarriga tårtan bjöd jag på när Olivia fyllde 20 år, men receptet kom först i oktober. Kokosbolltårtan är glutenfri och även perfekt när man vill förbereda saker till stora och/eller stressiga fester.


Godaste krämigaste kålrotsgratängen har vi ätit flera gånger i oktober. Visst har ni provat den?


Jag tillsatte en massa rotsaker i en vardagsfavorit och den blev ytterligare lite godare. Min höst-köttfärssås är långkokt och innehåller kålrot, morot och rotselleri. 


Sockerfri äppelmos av egna äpplen har jag fyllt frysen med. Nu längtar jag till årets första macka med julskinka och äppelmos. Jag tror det blir under november, för inte klarar jag vänta till december.


En annan höstfavorit är lång kokt köttgryta med rotsaker och rödvin. Yummi.


En typisk söndagsmiddag hos oss kan vara denna ost- och skinkrulle av fläskytterfilé. Det blir så himla gott att fylla den med lite godsaker, den här gången var det ost, skinka och paprika.


Jag kokade rödbetor som jag kan använda till mycket gott, trots att rödbetor nog är godast nykokta med en klick smör. 


Sista maträtten jag bjöd er på i oktober var en fläskytterfilégryta med lingon och kantareller som jag serverade till ris, stekt vitkål och sallad. Lingonen och kantarellerna gjorde att man lurades att tro att det inte var fläskkött man åt.


 Månaden avslutades med att jag gav er receptet på chili-cheese-snittar som vi ofta bjuder på som tilltugg till välkomstdrinken. Starka o goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar