tisdag 19 november 2019

Startskottet

Nu har startskottet för julen 2019 gått hos oss.

Utegranen med belysning är på plats. Vi fick tag i en riktigt tät o fin gran i år, det är alltid lika spännande att komma hem och ta bort nätet för att se om granen ser så bra ut som man tror. Alltid samma lycka när man lyckas. I år har vi även en ny belysning med många små ljus, istället för de gamla traditionella lite större och färre ljus. Den lyser upp så fint ute på gården och jag blir glad varje gång jag tittar ut. Det är extra fint idag då våra gatlysena inte fungerar. Vilken tur att vi var tidiga med egen belysning.

Jag har även bytt till julgardniner, så mycket julkänsla för mig med de gardinerna. Mina egensydda julgardiner som jag har haft varje år sedan jag flyttade hemifrån för väldigt länge sedan. Jag får det till nästan 30 år sedan. Men jag måste väl ha räknat jättefel 😂

Julgardin och utegran.
Vi har inte en stor lampa på toppen av granen utan det är lampan som hänger över bordet inne som speglar sig i fönstret 😀

I söndags slog vi till med årets pepparkaksbak och det luktar fortfarande ljuvligt och juligt i hela huset. Snart är det dags att baka lussekatter, för egna är ju absolut godast. I helgen har vi tjuvsmakat både en köpt saffranslängd och köpta saffranssnäckor. De var riktigt goda, framför allt längden men inte slår det mina egna.


Funderar på när man vågar ta fram stjärnor och adventsljusstakarna. Jag brukar ju vara ganska noga med att de inte ska fram innan första advent, men jag kanske är lite wild and crazy i år och tar fram dem redan nästa helg. En hel vecka för tidigt 🌟

Nu gäller det bara att komma igång med julkappsinköpen också så jag inte har den stressen och pressen hängande över mig i december. Det är inte så många personer jag ska köpa till så det går nog fort att fixa, trots att vissa är svåra att handla till än andra. Det svåra brukar vara att sluta köpa, när jag väl kommer igång är det så kul att få ge så jag brukar köpa lite för mycket till var o en.

Har ni tjuvstartat eller är ni kanske julpoliser som håller stenhårt på traditioner och datum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar