måndag 29 juli 2019

Ugnsrostad delikatesspotatis

Nu har jag fått så många förfrågning på hur jag gör mina goda potatisar så nu måste jag dela med mig till er. Det är så enkelt så jag vill ju knappt avslöja hur jag gör. Kan ju vara lite kul om folk tror att jag gör avancerade grejer med nån hemlig ingrediens 😀


Ugnsrostad delikatesspotatis

delikatesspotatis (jag använde Estelle)
rapsolja
salt

Dela de lite större potatisarna på hälften, låt de mindre vara hela.
Lägg i ugnsplåt med bakplåtspapper.
Ringla över olja på alla potatisar och salta.
Rosta i 225 grader ca 20 minuter.
Rör om nån gång under tiden.
Provstick nån stor potatis för att se att de är mjuka o klara.

Om potatisen börjar bli klar men det övriga har ett tag kvar så kan plåten stå kvar i avslagen ugn ett tag. Se bara till att potatisen inte bränns. Jag kryddar bara med salt men det blir gott att även lägga på nån färsk örtkrydda t.ex. timjan eller oregano.

Delikatesspotatis köper man i färdiga påsar och är småpotatis med skal på. Jag låter skalet sitta kvar och jag sköljer inte ens potatisen innan jag rostar den. Det är en av anledningarna till att detta är så enkelt att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar