måndag 22 juli 2019

Saftbål

Här hos oss har vi kanonvarmt just nu, men jag har förstått att det visst inte är så i hela Sverige. Men här lär det gå åt mycket svalkande dryck i dag för solen gassar från en klarblå himmel. På alla våra sommarkalas serverar jag saftbål bestående av saft, läsk, is och en massa frukt och bär.

Apelsin är ett måste, men sedan varierar jag det övriga med det vi har hemma. Försöker också alltid komma ihåg att frysa ner jordgubbar nån dag i förväg, för det är perfekt som isbitar i saftbål.


Saftbål

saft
vatten
läsk
apelsiner
nektariner
vattenmelon
jordgubbar (gärna frysta)
is

Dela all frukt i mindre bitar.
Häll på koncentrerad saft, låt stå och dra till sig smaker i någon timme.
Blanda i vatten, men ta mindre än vad du brukar.
Tillsätt läsk till bra smak.
Häll i en massa is och gärna frysta jordgubbar.


Det här blir så gott o läskande och svalkar perfekt en dag som denna. Kom ihåg att ta mindre vatten än anvisningarna annars blir det för lite saftsmak när du väl häller på läsken. Till läsk brukar jag använda fruktsoda, 7up eller Sprite för en ganska neutral smak. Men nu senast hade jag hallonsoda och det blev kanongott och jag har även använt passionsfrukt-läsk som också blev bra. Man kan alltså blanda lite som man vill och det blir oftast gott. Perfekt, eller hur?


Nu ska jag lägga mig o vila i solstolen ett tag innan det är dags att fixa lunch. 
Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar