onsdag 31 juli 2019

Triple Cheese Beer Can Burgers

Det har blivit mycket grillat kött och bea i sommar, så det var lite extra kul att bjuda på en god köttfärsrätt i söndags då vi hade gäster. Dessa burgare kan man fylla med lite olika saker, jag har bl.a. gjort en grönsaksfyllning en gång men jag tycker att den här ostkrämen blir absolut godast.


Triple Cheese Beer Can Burgers

Köttfärs

500 g köttfärs
3 msk vatten
1 msk sambal oelek
1 dl riven ost
0,5 tsk salt
1 pkt bacon

Blanda ihop alla ingredienser, utom bacon.
Forma till ca 5 bollar.
Tryck ner en burk i varje boll så att det blir en platt botten och ett hål för fyllningen.
Linda bacon runt om köttfärsen.
Ta bort burken.


Triple-cheese-fyllning

1 mozzarellaboll
1 dl riven ost 
75 g philadelphiaost
jalapeno

Mosa mozzarellan och blanda med de andra två ostsorterna.
Fyll urgröpningen i köttfärsen med oströran.
Lägg 1-2 skivor jalapeno överst.
Grilla på indirekt värme ca 30 minuter till köttfärsen är klar.


Det blir lite bättre om man använder en lite smalare burk, så den nya storleken på coca cola är perfekt liksom energidryck- och småburkar. Välj själv vilken styrka du vill ha på den rivna osten. Vill du ha en stark ostsmak tar du Västerbottensost, annars tar du en mild ost för att få krämigheten åtminstone.

Jag serverade ugnsrostad potatis o blomkål, sallad, pepparsås och bea till burgarna. Vissa äter dem med bröd, men jag tycker det blir bättre så här.

Eftersom det var många barn som inte ville ha stark mat gjorde jag några burgare utan jalapeño. Trots att det är väldigt enkelt att plocka bort dem eftersom de bara ligger överst och inte är iblandade i oströran.
Så otroligt gott!

Det blåsiga o mulna vädret fortsätter, men jag ska inte tjata om hur less jag är på det och att jag hellre vill ha sol o värme. Istället njuter jag av en lugn och skön morgon vid frukostbordet med Nyhetsmorgon på tv:n och datorn framför mig. Inte helt fel det heller.

Dessutom kan jag glädjas åt alla fynd jag gjorde på rean i går när jag var på sta'n med Olivia. Tre toppar, ett par shorts och ett par sneakers för under 800 kr känner jag mig riktigt nöjd med. Älskar att fynda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar