torsdag 26 juli 2018

Äggfri kladdkaka

Det var många olika "allergier" att ta hänsyn till på mitt kalas, de som undviker gluten fick en tårta medan äggallergikern Isak fick en kladdkaka. Det är enklare än man kan tro att anpassa fikat så att det finns något gott till alla.


Äggfri kladdkaka

2 dl socker
50 gram smält smör
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1 krm salt
1 dl mjölk

Smält smöret i en kastrull och låt det svalna.
Vispa socker och smält smör poröst med 1 msk mjölk.
Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av mjölken. 
Rör ihop ordentligt.
Häll i smord och bröad form. 
Grädda mitt i ugnen i 150 grader ca 20-30 min. 
Låt svalna.

Vill du att kladdkakan även ska vara mjölkfri använder du mjölkfritt margarin och havremjölk.

Den här kladdkakan blir riktigt god och man känner ingen större skillnad mot "vanliga" kladdkakor, framför allt eftersom man kan göra kladdkakor på så många olika sätt. Det här är ett!


I dag blir det en tidig start på jobb-dagen. Strax efter fem började regnet ösa ner och det mullrade ordentligt så när jag ändå var vaken kändes det onödigt att somna om för mindre än en timme. Bättre att stiga upp och börja tidigt för att se'n kunna gå hem tidigt i eftermiddag då solen sägs ska skina igen.

Nu är det bara en dag till jag måste ställa alarmet, se'n blir det sovmorgon igen. Så härligt. Fast till veckan börjar Leif att jobba och då lär jag bli väckt av hans alarm på morgonen. Men jag slipper i alla fall stiga upp så tidigt och det är mycket värt.

Dags att åka - Ha en bra torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar