tisdag 24 juli 2018

Glutenfri tårtbotten

Jag hinner ju inte dela med mig av alla recept som jag har testat i sommar, risken är stor att jag hinner glömma något också. Den glutenfria tårtan som jag gjorde till min födelsedag har blivit efterfrågad - och här är den.

Glutenfri tårtbotten är väldigt enkelt att göra utan att köpa glutenfria mjölmixer, som se'n kanske bara blir stående i skafferiet. Det blir perfekt att göra en rulltårtsbotten med potatismjöl som man sedan delar och använder som bottnar.


Glutenfri tårtbotten

3 ägg
1,5 dl strösocker
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. 
Blanda ihop potatismjöl och bakpulver och vänd ner i smeten. 
Bred ut smeten i en långpanna täckt med bakplåtspapper. 
Grädda i mitten av ugnen i 250 grader i 5 minuter. 
Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper. 
Dra bort papperet som kakan gräddats på.

Dela botten och lägg nån god tårtfyllning mellan bottnarna t.ex. grädde och jordgubbar.
Garnera sedan efter eget önskemål, jag hade grädde och jordgubbar.

Det blev tunna bottnar, jag hade kanske för stor form, men det gjorde inget för då satte jag bara ihop två bitar av botten innan jag fyllde tårtan och sedan toppade jag med ytterligare två bitar bottnar innan jag garnerade.

Kolla bubblan som var på tårtbotten när jag tog ut den ur ugnen.
Då trodde jag att jag hade misslyckats ordentligt, men det gick till sig och blev en perfekt botten.

Dag 2 på jobbet gick också bra. Det var inga problem att stiga upp och cykla i väg men det har varit lite segare på jobbet men det beror nog på att jag har gjort tråkigare arbetsuppgifter i dag. Men nu är det gjort - så skönt!

När jag satt och hade det som tråkigast dök en middagsinbjudan till helgen upp på Messenger. Precis vad jag behövde då. Då fick jag nå roligt att se fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar