fredag 20 juli 2018

Chokladsnittar med chokladbitar

I går var det min födelsedag och självklart fanns det chokladkakor på mitt fikabord. Älskar man choklad så gör man 😀 Tänkte försöka skriva ihop ett inlägg vad jag bjöd på som jag hoppas publicera senare i dag, så kika in lite senare.

Eftersom vi har haft så otroligt varmt den senaste tiden har det inte riktigt varit läge att baka så mycket och länge. Så då var dessa snittar perfekta att göra eftersom de går så fort att baka.


Chokladsnittar med chokladbitar

100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
2 msk kakao
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
ca 100 g grovhackad choklad

Vispa smör, socker och sirap smidigt.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt i en separat bunke. 
Rör ner i smörblandningen. Arbeta ihop till en ganska lös deg.
Dela degen i 3 bitar på ett mjölat bakbord.
Forma bitarna till tunna rullar. Lägg på en bakpappersklädd plåt. 
Platta till rullarna lätt och strö över chokladen.
Grädda i 200 grader i mitten av ugnen 7–8 minuter. 
Kakorna kan fortfarande vara lite mjuka när man tar ut dem ur ugnen, de stelnar till när de svalnat.
Låt längderna svalna några minuter, men inte helt, innan du skär dem på snedden.

Det blev god chokladsmak på dessa kakor tack vare kakao i kakan och chokladbitarna uppepå. Det kan aldrig bli för mycket choklad. Enda nackdelen med dessa goda kakor är att chokladen på kakorna smälter fort i 30 graders värme. Så låt kakorna ligga i frysen fram till servering.


Det härliga sommarvädret verkar fortsätta så nu ska jag fixa i ordning lite frukost och gå ut o sätta mig i skuggan. Det bästa med sommaren är när det är så varmt så man väljer skuggan och när värmen håller i sig långt in på kvällen/natten. Varje kväll sitter vi ute i vår lounge riktigt riktigt sent, så himla mysigt att sitta där mitt i natten och prata. Sommarmys deluxe!

I dag har jag ingen härlig fredagskänsla i kroppen för i dag är sista semesterdagen för den här omgången. Nästa vecka ska jag jobba (känns si så där) men se'n ska jag vara ledig i en o halv vecka till innan jobbet drar igång på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar