fredag 20 juli 2018

Min födelsedag

Igår var det en av sommarens varmaste dagar (det är många såna numera) och då passade jag även på att fylla år. Så på fjärde kalaset/festen den här sommaren kunde vi äntligen sitta ute hela da'n och kvällen. Vi har en stor altan med många olika sittgrupper, men det det blev trångt i skugghörnet då alla försökte fly från solens strålar.

Det gällde att fylla på vätska hela tiden så jag såg till att det alltid fanns vatten lätt till hands, förutom all annan dryck vi bjöd på i olika omgångar. Även vattenmelon är perfekt för att få i sig vätska dessa heta sommardagar, så det var det första jag bjöd på.


Efter lite vattenmelonsätande och inväntande av alla gäster var det dags för födelsedagsfika och allt fika dukade jag upp inne i vår stora hall där det stod hyfsat skyddat från solen.

Men eftersom vi hade både glass och tårtor med grädde var vi ändå oroliga för värmen så vi använde stora kylklampar som underlägg så att de skulle kyla lite underifrån i alla fall. Tips!


Födelsedagsfika

Kokoskakor
Chokladsnittar med chokladbitar
Drottningkakor Gille
Bullar Findus

Kladdkakor, en enkel och en äggfri
Jordgubbstårtor av rulltårtsbotten, en "vanlig" och en glutenfri
Sommarfruktsallad med olika meloner, nektariner, vindruvor och jordgubbar
Grädde
Glass
Popcorn

kaffe, te, rabarbersaft, bål


Mest succé på fikabordet gjorde popcornen. De flesta uppskattade att få äta nå salt i värmen. Tips värt att komma ihåg till ert nästa kalas. 

Ät nå salt och drick nå sött så får ni i er både salt, sött och vätska och behöver kanske inte dricka vätskeersättning.


Efter en hel del bad, lite kubbspel och nått glas rosévin dukade vi fram en hamburgerbuffé med grillade hamburgare och tillbehör. Snabbt att grilla, gott enligt det flesta och enkelt att tillaga o förbereda och passade faktiskt perfekt på mitt sommarkalas.

Tycker ni att det ser lite snålt ut?
Alla hade redan hunnit ta varsin hamburgare innan jag kom på att jag skulle fotografera.

Hamburgerbuffé

grillade hamburgare
bröd
grillad halloumi
sallad, tomat, gurka
gul lök
picklad rödlök
äppelskivor
ost

ketchup
dressing
majonnäs

rosevin, vitt vin, pepsi max, zingo, rabarbersaft, vatten


Det är några allergier/överkänslighet att ta hänsyn till på våra släktträffar. För att underlätta vid fikabordet hade jag gjort lappar så att alla skulle veta vad som var ok att äta och vad som inte var det. Då slapp de fråga hela tiden och kunde känna sig trygga med det de tog.

Eftersom alla förväntar sig hembakat hos mig så ville jag "varna" för att det även fanns köpebröd på fikafaten. Smart, va?

Flaggor för köpt, Äggfritt och Glutenfritt

Jag älskar när vår altan är full med folk och det var den igår så jag är så nöjd med dagen och känner mig så firad. Dessutom fick jag så fina presenter och de känner mig väldigt väl för jag fick bubbel, te, godsaker och köksprylar. Bara favoritgrejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar