tisdag 9 augusti 2016

Avokado- och sparrissallad

Till gårdagens kalas hade mamma önskat sig att jag och syrran gjorde varsin sallad till buffébordet. Jag gjorde denna, med inspiration från en räksallad som grannen bjöd på för några veckor sedan.


Avokado- och sparrissallad

sallad
sparris
citroninlagd avokado (se recept nedan)
cocktailtomater
rödlök
svarta oliver

Kvällen före:
Följ receptet nedan för citroninlaga avokado och låt den ligga i kylskåpet under natten.
Samma dag som salladen ska ätas:
Skär av topparna, och ytterligare en bit, på all sparris. 
Koka bitarna snabbt i lättsaltat vatten. Spola i kallvatten.
Skiva övrig sparris tunt med potatisskalare och lägg i kallt vatten.
Skiva rödlöken och lägg i kallvatten för att den ska bli krispigare.
Halvera tomaterna.
Lägg salladen i botten på ett salladsfat.
Lägg alla sparris över salladen, både bitarna och skivorna.
Lägg avokadon på och skeda över lite av lagen med chilin.
Avsluta med tomater, rödlök och oliver.


Citroninlagd avokado

2 mogna avokado
1 dl pressad citronsaft
0,5-1 dl socker
0,5 röd chili

Koka upp citron, socker och chili. 
Kyl ner. 
Dela avokadon i klyftor och låt ligga i lagen, gärna över natten.

Jag använde bara 0,5 dl socker och använde dessutom en stevia-variant på florsocker (det var det som fanns till hands) så min avokado blev väldigt sur. Vilken tur att jag tycker om citron i mat. Vill ni ha lite sötare är det nog bäst att använda hela decilitern med socker. 

Men detta är så himla gott så ni måste prova det! Röd chili är ju inte så starkt så jag använde den i salladen också som en extra krydda.


Sitter och funderar var jag ska göra i dag. Vädret verkar vela lika mycket som jag - sol och regn i en salig blandning. Nu är det sol och blå himmel så jag hoppas det har regnat klart för i dag. Kanske dags att gå ut och torka av möblerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar