torsdag 11 augusti 2016

Rabarbervaniljdrink

Veckans drinktorsdag bjuder på en drink där jag gjort många av ingredienserna sedan tidigare och har hemma i skåpen.

Vaniljsnapsen med jordgubbar och rabarber fick ni receptet på förra torsdagen och hittar det här. Rabarbersaft brukar jag göra flera liter av varje sommar och se'n frysa in. Det receptet hittar ni här. Om man inte vill göra vaniljsnapsen går det nog lika bra med vaniljvodka som går att köpa på Systembolaget. Raberbersaft går nog också att köpa, men den blir förmodligen inte lika god som den hemmagjorda :)


Rabarbervaniljdrink 

1 dl koncentrerad rabarbersaft
2 dl sodavatten
citron
jordgubbar
is

Blanda alla ingredienser i ett glas eller gör en större sats och bjud som bål!

Jag experimenterade en del innan jag hittade rätt blandning av de olika ingredienserna. Det här blev bra enligt mig, men jag vet att många vill ha spritstarkare drinkar än vad jag blandar. Jag är inte så jätteförtjust i vaniljsmaken (varför gjorde jag då en vaniljsnaps?), utan ville ha mer rabarbersmak så därför tog jag ganska mycket saft.

Saften är så söt i sig så det räcker gott o väl med bubbelvatten istället för att använda sprite eller nån annan söt läsk att fylla upp med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar