torsdag 12 augusti 2010

Krämig vinbärspaj

Nu vill jag ha sol och värme igen. Jag vill kunna sitta ute och äta middag som är bland det bästa jag vet. Nästa vecka som är sista sommarlovsveckan har jag semester igen och då kan väl solen vara lite snäll och lysa på oss. Nu är stora rummet i källaren fyllt med grus, så nu är det inte mycket kvar innan det kan gjutas. Det är så kul nu när det går åt rätt håll. Min dröm om att det ska vara klart till jul känns inte helt omöjligt nu längre.

Efter middagen gjorde jag en jättegod vinbärspaj som jag inte kan sluta äta av. Den påminner om ananaspajen som också är en favorit hos mig.
Krämig vinbärspaj
Pajdeg
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning
1 ägg
2 dl gräddfil
1,5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 dl vinbär

Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg.
Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter.
Rör ihop ägg, gräddfil, socker och vaniljsocker.
Häll fyllningen i pajformen.
Strö över röda vinbär.
Grädda i 175°C i mitten av ugnen i ca 40 minuter.

Den är pajen var riktigt god och med vår vinbärsbuske som har hur mycket bär som helst så kommer jag nog göra den ofta. Jag tycker inte att man behöver grädde eller liknande till, men då är jag inte så förtjust i grädde överhuvudtaget. I ananaspajen har man crème fraiche istället för gräddfil och det borde ju gå bra i den här pajen också.

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har nyss ätit en underbar paj.
    Bakade din krämiga vinbärspaj och oj vad god den var.
    Jätte kul med alla dina recept i bloggen kommer att prova fler.
    Hälsningar Leena i Västerås

    SvaraRadera
  2. Ja visst är den god. Röda vinbären har precis mognat här så nu kommer jag nog göra flera pajer framöver. Längtar!

    Hoppas du hittar fler goda recept "här hos mig".

    SvaraRadera
  3. Måste bara säga. Den här pajen har jag lagat några gånger senaste två åren och man lyckas ALLTID. Alla som äter den blir lyriska och tar mer. Inte en enda gång har det blivit nåt över till nästa dag. Sanslöst god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den god? Tyvärr gjorde jag den inte en endaste gång i sommar när vinbärsbusken var full av röda bär. Undra om den blir för blöt med frysta och tinade bär. Måste kanske testa snart :) för det här är verkligen en favorit för mig också.

      Radera
    2. Funkar den med frysta bär?

      Radera
    3. Jag har aldrig gjort den på frysta bär. Det är väl risk att den blir lite för blöt. Men den är så god så det är värt ett försök.

      Radera
  4. Hej! Har du provat den med frysta bär än? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag tyvärr inte gjort. Men snart kanske….

      Radera