tisdag 9 december 2014

Hasselbackspotatis

God morgon!  

Nu är det alldeles strax dags att väcka Ida och göra henne i ordning för skolan och sen sätta sig i bilen för att åka i väg till jobbet. Det lär bli en lång arbetsdag, vilken tur att jag förberedde kycklingen redan i går så att middag går fort att fixa när jag väl kommer hem. Bara hoppas att den blir god också för det är ett nytt recept jag provar med kyckling, ananas och thaichilisås. Men med dem ingredienserna känns det svårt att misslyckas.

Innan jag fortsätter med morgonsysslorna tänkte jag hinna ge er ytterligare ett tillbehör från lördagens middag, nämligen den här potatisen.


Hasselbackspotatis
jämnstora potatisar
smör
salt
ströbröd

Skala potatisen.
Skär den i tunna skivor, men inte helt igenom.
Lägg potatisen i en träslev så ligger den stadigt och du skär inte itu den av misstag.
Ställ potatisarna med den skårade sidan upp i en ugnssäker form.
Pensla dem med smält matfett och ställ in dem i 225°C, mitt i ugnen, ca 20 min.
Ta ut dem och pensla en gång till med matfett.
Strö över salt och ströbröd.
Baka potatisen ytterligare ca 20 min tills potatisen är mjuk.

Ett gott klassiskt sätt att tillaga potatis på som jag dock ofta glömmer bort när det är dags att bestämma tillbehör.

Lägg potatisen på en träslev när det är dags att skära den i tunna skivor så råkar du inte skära igenom potatisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar