söndag 14 december 2014

Glöggryta

Min hemmamysdag blev precis så lugn och skön som jag hoppades i morse. Jag har städat lite, bakat lite, planerat lite och fikat lite. Snart avslutar vi dagen och veckan som vi brukar - med att bada bastu och äta apelsiner. Apelsiner är ett måste i bastun för mig och Ida, det är så gott och läskande i den varma bastun. Sen är vi redo för en ny vecka, den sista skolveckan den här terminen för barnen.

Idag var det dags för ytterligare en jultraditionsmiddag hos oss. Förra helgen åt vi julmustkyckling och nu åt vi glöggryta, båda dessa maträtter äter vi minst en gång varje december.



Glöggryta
600 g grytbitar
0,5 + 1,5 dl vinglögg
2 rödlökar
ca 2 dl vatten
2 msk mörk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
0,5 – 1 tsk sambal oelek
3 morötter
2 dl grädde
ev. 1 msk maizena majsstärkelse
salt och peppar

Lägg köttet i en plastpåse. Häll i  0,5 dl vinglögg och låt marinera minst 1 timme.
Ta upp och torka av köttet. Bryn det i smör i en stekpanna och lägg över i en gryta.
Skala och klyfta löken. Fräs löken och lägg över i grytan.
Rör i fond, 1,5 dl vinglögg, soja och sambal oelek. 
Tillsätt vatten så att köttet täcks.
Koka ca 45 min, lite beroende på vilket kött du använder.
Skala och skär morötterna i mindre bitar. Lägg i dem i grytan. Koka ca 15 min.
Häll i grädden. Koka upp.
Rör ev. ut maizena i lite vatten och rör ner i grytan. Låt koka 3-5 min.
Smaka av med salt och peppar.
Servera till ris eller potatis och sallad.

Söt glögg och stark sambal oelek blir en perfekt kombination som gör att detta är en favorit-köttgryta. Ni måste prova den! I dag, som oftast, åt vi den med ris men det är lika gott med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar