onsdag 17 december 2014

Mjukpepparkaka utan ägg

I går drömde jag om te och kaka i soffan. I dag gick den drömmen i uppfyllelse :) Även i dag jobbade jag över ett par timmar, men kom hem i så pass bra tid att jag hann få mitt mys o fika i soffan i alla fall. I morgon finns det till och med hopp om att komma hem i hyfsad tid. Vi får se om jag lyckas!

I söndags bakade jag två mjukpepparkakor, en åt vi upp själva och en fick mina gamla jobbarkompisar dela på. Kul att överraska gamla gänget.


Mjukpepparkaka utan ägg
100 g smör eller margarin
3 dl strösocker
5 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
2 tsk malda nejlikor
2 tsk ingefära
3 dl mjölk
1 dl lingonsylt

Smält margarinet och låt det svalna.
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt det avsvalnade margarinet, mjölken och sylten. 
Rör försiktigt till en jämn smet.
Smöra och bröa en rund form.
Häll smeten i formen och grädda kakan i 175 grader i den nedre delen av ugnen i 40-60 minuter.

Jag gjorde två kakor och de behövde gräddas olika länge, så håll uppsikt. En rund med ett hål i mitten hade jag inne i ca 40 minuter medan kakan i min stjärnform gräddade jag i en timme. Tidigare gjorde jag den här med mjölkfritt margarin och havremjölk för att även få den mjölkfri och det blir jättebra. Men numera tål hela familjen mjölk så då behöver vi inte tänka på att baka mjölkfritt nå mer.

Det här är verkligen ett kanonrecept! Ingen kan tro att det är en äggfri kaka. Jag känner absolut ingen skillnad på den här mjukpepparkakan och varianten med ägg.

Kaka gjord i min fina stjärnform
Nej, nu ska jag stänga datorn och fortsätta julmysa i soffan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar