söndag 19 oktober 2014

Petit chouxer med två fyllningar

Förra helgens tjejfest började med bubbel och drinktilltugg och inte helt oväntat var det jag som stod för drinktilltugget. Jag älskar ju röror, tilltugg och plockmat så det var ganska självklart att jag anmälde mig att fixa det. Efter en del funderande föll valet på petit chouxer, som jag faktiskt aldrig har gjort tidigare. 

De blev inte helt lyckade (tog ut första plåten för tidigt så de sjönk ihop) men smakade gott i alla fall. Jag gjorde två olika röror som jag fyllde petit chouxerna med och på ett enkelt sätt hade jag två olika tilltugg, så lika men ändå så olika.


Petit choux
75 g smör
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
en nypa salt
3 ägg

Koka upp smör och vatten i en kastrull. 
Tillsätt mjölet, lite i taget, under kraftig vispning. 
Låt svalna något och tillsätt äggen ett i taget under kraftig vispning. 
Klicka eller spritsa ut stora eller små toppar på bakplåtspapper på en plåt. 
Jag gjorde 25-30 stycken och tycker att det blev en bra storlek till drinktilltuggen.
Grädda i mitten av ugnen i 200° i ca 20 min, tills de har fått färg och känns lätta och luftiga. 
Låt kallna på galler. 


Ädelostkräm
50 g ädelost
1 dl crème fraiche
garnering: vindruvor

Mosa osten med en gaffel.
Vispa eller rör ner crème fraiche.
Smaka av till bra styrka (ta mer ost eller crème fraiche).


Skagenröra
crème fraiche
philadelphiaost
räkor
dill
cayennepeppar
garnering: paprika

Blanda ihop lika mycket crème fraiche och philadelphiaost.
Krydda med mycket dill och lite cayennepeppar.
Rör ner räkor.
Smaka av med salt, svartpeppar och cayennepeppar.


Det var enkelt att baka petit chouxer, bara man har tålamod och inte tar ut dem för tidigt. Få ingredienser som man ofta alltid har hemma, sånt tycker jag om. Man kan även fylla dem med något sött, t.ex. grädde och bär, så har man en efterrätt istället.

Fyll dem strax innan servering för att de ska behålla lite krispighet.

Ädelostkrämens styrka beror på vilken ädelost man använder, så se till att smaka av ordentligt så den blir som du vill ha den.

Skagenröran har jag inga exakta mått på eftersom jag alltid bara blandar, smakar, blandar i lite mer och glömmer anteckna hur mycket jag tar av alla ingredienser. Blir lätt så när det är nå jag gör ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar