onsdag 15 oktober 2014

Krämig kycklingpaj

Känns som att det är fredag i morgon trots att det är ytterligare en dag kvar tills dess. Men det beror nog på att jag ska jobba i Luleå i morgon och får därför lite sovmorgon och har nu samma sköna känsla som man brukar ha inför fredagar. Efter flera nätter med dålig sömn pga förkylningen känns det skönt och framför allt välbehövligt med lite sovmorgon. Och härligt med lite fredagskänsla redan på onsdag.

Olivia har tjatat om att jag ska fixa receptet på den goda pajen som jag blev bjuden på i lördags. Och här är det äntligen!


Krämig kycklingpaj
Pajdegen
5 dl vetemjöl
250 gram tärnat smör
1 tsk salt
4 msk kallt vatten
Fyllningen
3 stycken kycklingfiléer
5 dl crème fraiche 34 %
3 tsk sambal oelek
0,5 orange paprika
1-2 st schalottenlök
0,5–1 dl thaichilisås
salt
2-3 msk maizena
mozarella

Knåda ihop till en deg, och platta ut i pajformen. 
Ställ kallt medan du börjar med fyllningen.
Skär kycklingen och paprikan i mindre bitar och hacka löken.
Bryn kycklingen och sedan lök och paprika.
Rör i crème fraiche, chilisås och sambal oelek. Smaka av med salt. 
Koka upp med maizena. 
Låt sjuda i 10 – 15 minuter.
Fyll upp pajskalet och ställ sedan in i ugnen i 200-225 grader i ca 30 minuter.
Ta ut pajen och strö riven mozarella över och ställ sedan in pajen i ugnen i ca 10 minuter till.


Krämig, smakrik och riktigt god. Den här blev jag alltså bjuden på i lördags men det lär inte dröja innan jag gör den själv för den var riktigt god och en paj som hela familjen lär tycka om.

Servera den krämiga pajen med en härlig sallad

4 kommentarer:

  1. Samma recept som jag gör gratäng av. Nu ska det bli paj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ofta gratänger och pajer liknar varandra. För de som vill utesluta kolhydrater är det ju perfekt att göra den som gratäng istället.

      Radera
  2. Helt fantastiskt! Är andra gången jag gör den nu och det går typ inte att misslyckas med smaken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den god! Jag har börjat göra fyllning som gryta också för den är så himla god http://mat-ro.blogspot.se/2016/04/kramig-stark-kycklinggryta-med-gronsaker.html

      Radera