söndag 25 februari 2024

Räkgryta med dill

Då är helgen snart slut och jag sitter i soffan och väntar på att Mästarnas mästare ska börja. Ser ni årets omgång? Många bra deltagare i år. 

Jag har sovit rätt dåligt i veckan pga dåligt hotellrum och säng en natt och migrän en annan, så den här helgen har mest handlat om att sova i kapp och ta det lugnt. Och det lyckades jag med. Så nu är jag redo för en ny arbetsvecka.

Jag har inte bara sovit och vilat utan jag har även hunnit med några promenader och lite shopping. I dag var jag och Ida och handlade lite inför sportlovsveckan. Det blev bland annat myskläder, underställ och en bok.

Den här hjärt-pastan med räkgryta åt vi på Alla hjärtans dag, en god gryta med smak av dill som jag tycker är så gott.


Räkgryta med dill

500 g räkor med skal
1 bit purjolök
1 näve ruccola
1 stor morot
2 msk tomatpuré
2,5 dl grädde
0,5 fisk- eller grönsaksbuljong 
1 dl vatten
1 tsk sambal oelek
0,5-1 dl dill
salt och nymalen svartpeppar
ev lite pressad citron

Ansa och strimla purjo, skala och riv morot. Skala räkorna.
Fräs purjo, morot och ruccola tills de mjuknat lite, låt tomatpurén fräsa med på slutet.
Häll i grädde, buljongtärning, vatten, sambal och dill, låt allt puttra ihop några minuter.
Smaka av med mera salt och peppar och ev lite citron
Tillsätt räkorna och servera till pasta eller ris.

Kom ihåg att grytan inte får koka när du har tillsatt räkorna för då blir de sega. Och det vill man ju inte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar