onsdag 18 oktober 2023

Basilika- och tomatmarinerad rostbiff

Efter några dagar med en en jobbig höst-förkylning är jag nu på bättringsväg, hoppas jag. I natt har jag sovit riktigt bra i många sköna timmar och när jag vaknade kunde jag t.o.m andas. Tidigare mornar har jag vaknat helt täppt i näsan och torr i munnen. Men inte i morse, så himla skönt.

Jag har varken varit sugen på eller orkat laga mat de senaste dagarna och då är det bra att kunna ta till enkla och goda recept. Ungefär som på fredagar - då vill jag ha god mat som behöver minimal ansträngning och då är det här recept kanonbra.

Perfekt att använda när man har kvar lite kött från en tidigare middag, kanske från söndagssteken. Servera detta fat tillsammans med gott bröd och/eller en pastasallad och du har en perfekt fredagsmysmiddag. Den passar även perfekt på ett buffébord tillsammans med andra smårätter.


Basilika- och tomatmarinerad rostbiff

ca 400 g rostbiff i skivor
körsbärstomater
färsk babyspenat
Marinad/Dressing
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
3-4 marinerade soltorkade tomater
1 kruka basilika
1/2 dl balsamvinäger
1/2 dl olivolja
salt, peppar

Skala lök och vitlök och hacka dem fint. 
Tärna tomater och strimla basilika.
Rör samman alla ingredienserna till dressingen/marinaden.
Lägg spenat på ett fint uppläggningsfat.
Lägg köttskivorna på spenaten och häll dressingen över dem. 
Låt fatet stå någon timme och dra åt sig smakerna. 
Garnera med körsbärstomater och ev. basilikablad.

Om jag förbereder i förtid så brukar jag lägga köttet och marinaden i en låda och förvara i kylskåpet nån eller några timmar först. Sedan när det är dags att äta lägger jag upp allt på ett serveringsfat.


Jag är lite sur att jag är sjuk just nu för jag hade så mycket roligt inplanerat den här veckan. Men det var ju bara att glömma och istället ligga hemma och tycka synd om mig själv. Men vad är väl en bal på slottet...

Nu ska jag fixa lite mer te och lägga mig i soffan och ha lite seriemaraton ett tag. Bästa avkopplingen och bästa sättet att bli frisk är att vila en massa. Så jag ser till att göra just det. Men i dag tänkte jag försöka ta mig ut lite grann, längtar efter frisk luft. Ett varv runt huset eller kvarteret borde jag nog orka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar