söndag 28 juni 2020

Bananmuffins med chokladhavregömma

Nu närmar sig min semester med stormsteg, endast två halvdagar kvar. Men med tanke på vädret vi har och har haft känns det som att semestern redan har börjat. Jag har passat på o njutit och låtsas att jag har haft semester trots att jag har varit på jobbet några timmar varje dag. Men jag har försökt ta ut lite flexledigt på eftermiddagarna. Det är väl såna här gånger man ska använda tiden man har jobbat ihop?

Jag har även hunnit med att baka litegrann i värmen, vi hade bruna bananer som behövde användas. Istället för att göra min favoritkaka som jag oftast gör, blandade jag två favorit i en - en saftig bananmuffins fylld med chokladhavresmet liknande de här favoritrutorna.


Bananmuffins med chokladhavregömma

Bananmuffins
100 g smör, rumsvarmt
3 dl socker
2 ägg
4 msk gräddfil
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
2 bananer, så bruna som möjligt

Chokladhavregömma
75 g smör
0,5 dl socker
2 msk kakao
1,5 dl havregryn

Bananmuffins
Vispa ihop smör och socker.
Vispa ner 1 ägg i taget till smörsockerblandningen.
Vispa ner gräddfilen.
Blanda de torra ingredienserna i en skål, rör sedan ner dem i smeten.
Mosa bananerna, rör ner i smeten.
Häll smeten i pappersformar som du satt i en muffinsplåt för att de ska bevara formen.

Chokladhavregömma
Smält smöret. 
Tag av ifrån plattan och rör ner övriga ingredienser. 
Fördela massan jämnt över alla muffins. 

Grädda i 175 gr i ca 18 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar