måndag 7 januari 2019

Parmesankyckling

Helgen swishade förbi i ett alldeles för snabbt tempo och nu är det redan måndag och en ny arbetsvecka har börjat. Lördagen bestod av basket, fotboll/futsal och hockey och vi hann inte mycket annat trots att vi steg upp tidigt. I går hann vi städa bort julen, men jag hade planer på så mycket mer.

Men de planerna får jag försöka ta tag i i dag i stället....om jag orkar. På morgonen har jag ofta stora planer för kvällarna men när väl middagen är bortplockad, köket städat och alla skjutsningar till o från sportaktiviteter är färdiga då brukar jag inte orka eller ha tid för så mycket mer.

Men ett gott recept hinner och orkar jag ge er. Parmesanost! Hur gott är inte det?


Parmesankyckling

1 kg kycklingfilé
1 stor gul lök eller två mindre
ca 150 g grovriven parmesan
5 dl grädde
0,5 kruka färsk basilika, strimlade blad
Örtsalt och svartpeppar
Smör

Skiva löken och stek gyllene i en klick smör. Ställ åt sidan.
Skär kycklingfiléerna i fyra delar.
Lägg dem på rad i en smord ugnsform. Smaksätt med örtsalt och svartpeppar.
Strö över parmesanost och häll sedan grädde över.
Lägg på löken.
Ställ in i ugnen på 200 grader i ungefär 25 minuter tills ytan fått fin färg och kycklingen är klar.
Ta ut och strö över strimlad basilika.


Oj, så gott det här var. När jag hade med mig matlåda till jobbet ville jag nästan slicka tallriken för att få upp all den goda såsen. Men jag hejdade mig. Men det är inte nån speciell fotovänlig mat. Den är så mycket godare än vacker.

Älskar ni parmesan lika mycket som jag gör så måste ni testa det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar