tisdag 14 augusti 2018

Sötpotatissallad med jordgubbar

Än är inte sommaren slut, eller är den det? Det var bara 10 grader ute i morse när jag vaknade, det lär nog bli en kylig cykeltur till jobbet. Även fast värsta sommarvärmen verkar ha gett sig så passar det att äta grillat och denna goda sötpotatissallad.

Vilken tur att jag gick igenom kameran och märkte att jag har ju glömt att ge er receptet på den här supergoda salladen, ett perfekt tillbehör. Jag kommer nog fortsätta göra den i vinter för den går att variera hur mycket som helst och passar inte bara på sommaren.


Sötpotatissallad med jordgubbar

2 sötpotatisar
rapsolja
salt, peppar

Skala och skär sötpotatisen i stavar.
Lägg på en plåt, ringla över olja och krydda med salt och peppar.
Tillaga i 225 grader ca 20 minuter.

ca 200 g blandade salladsblad
ca 2 msk olja
1 msk vit balsamvinäger
salt, svartpeppar

Lägg salladen i en skål eller på ett fat. 
Blanda ihop olja, vinäger, salt och peppar.
Häll över salladen.

0,5-1 liter jordgubbar
2 avokado
150 g fetaost

Halvera jordgubbarna, gröp ur o tärna avokadon och tärna fetaosten.
Lägg sötpotatis, avokado, jordgubbar och fetaost på salladen.

Oj vad gott det här var och extra somrigt och gott med jordgubbar, men det blir lika gott även utan. Den här salladen kan man variera en massa. Förutom sallad i botten på fatet blir det gott med lite grönsaker också t.ex. gurka, körsbärstomater, sparris, sockerärter och/eller rödlök.

Det blir även gott att strö över lite solrosfrön på toppen innan servering.

Den vackra skålen fick jag i födelsedagspresent av Olivia. Det är perfekt storlek och form på den. Så användbar!
Go'middag en sommardag för en månad sedan, mitt i semestern och härligaste sommarvärmen.

Ikväll är det restaurangbesök som gäller, bara vi kommer på vad o var vi vill äta. Tänk att det ska vara så svårt att komma på en bra restaurang. Det är samma problem varje gång känns det som och då kryllar det ändå av restauranger inne i stan.

Det är tredje tisdagen på raken som jag träffar dessa två kompisar. Det gäller att passa på när vi alla är samlade i Luleå, se'n blev det lite roligt att det blev just på tisdagar som vi träffas hela tiden. Men efter i dag lär det dröja ett tag innan vi träffas alla tre igen. Till jul, kanske.

Klockan tickar i väg, så nu ska jag cykla i väg till jobbet. 
Tidig start = tidig hemgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar