måndag 6 augusti 2018

Rabarberkaka lchf

Sommarens kaka måste vara denna med rabarber och utan vetemjöl och vanligt socker, kryddad med kanel och kardemumma. Jag har gjort den flera gånger redan och på onsdag när mamma fyller år är det dags igen. Den blir lika uppskattad varje gång och jag älskar den med en (stor) klick grädde.


Rabarberkaka lchf

4 ägg
0,75-1 dl Icas sötströ
125 gr smält smör
0,5 dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl
4 msk kokosmjöl
2 tsk bakpulver

5 dl rabarber
2 tsk kanel
2 tsk kardemumma

Dela rabarbern i småbitar, blanda med kanel och kardemumma.
Vispa ägg och sötströ luftigt och vitt.
Vispa ner det smälta smöret och grädden i äggsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner och blanda ordentligt.
Häll upp i en smord form.
Fördela de kryddade rabarberbitarna över smeten och tryck ner dem lite.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 40 minuter.

Det här är en riktig höjdarkaka som även de som inte drar ner på kolhydrater tycker om. Jag har varit förutseende och fryst ner rabarber för att kunna göra den i vinter då man inte kan hämta rabarber i trädgården.


I dag har det varit en riktig städ- och plockardag. Jag hade så många planer på att röja i en massa förråd den här sommaren, men det blev inte mycket gjort. Solen o värmen gjorde så att man hellre ville sitta ute och njuta av sommaren så mycket som möjligt. Så nu får allt röjande bli hösten projekt istället.

Men i dag har jag i alla fall rensat bland barnens böcker, spel och pussel och tagit bort allt som de nu är för stora för. Så nu har jag ett skåp redo för nya spel och böcker som passar bättre just nu.

På spisen står en köttfärssås och puttrar, min och Isaks vardagsfavorit men som de övriga i familjen aldrig längtar till såsom vi gör och därför äter vi det alldeles för sällan. Men i dag ska jag njuta av en god köttfärssås, lite riven ost och en god sallad. Vardagslyx!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar