onsdag 22 augusti 2018

Västerbottensostpaj / Västerbottensostomelett

Ska ni på kräftskiva till helgen eller är ni bara sugen på nå riktigt gott? Den här västerbottensostpajen utan pajdeg, alltså en västerbottensostomelett är så himla god. Den passar så klart till skaldjur men även till charkuterier eller bara en stor sallad.


Västerbottensostpaj / Västerbottensostomelett

5 ägg
3 dl grädde
175 g västerbottenost
lite salt o peppar

Vispa ihop ägg och grädde.
Smörj en pajform och lägg sedan osten i botten på formen.
Häll äggblandningen över osten.
Grädda i 200 grader, ca 25 min, lite beroende på formens storlek.
Låt stå ett tag innan servering.

Låt inte pajen/omeletten stå inne i ugnen för länge så den blir torr, man vill ha den krämig. Om den få stå ett tag innan man äter den så stannar den till lite ytterligare.

Ska man ha pajen/omeletten till charkuterier är det jättegott att blanda ner pesto i äggsmeten. Tips!

Med en Västerbottensostpaj/omelett behövs inte så mycket mer tillbehör till kräftor 😀

I natt har jag legat vaken sedan tre och inte kunnat somna om, utan känt mig riktigt pigg. Är det fullmåne på gång eller har jag för mycket att ordna och fixa så hjärnan går på högvarv? Jag får trösta mig med att jag kommer vara riktigt tidigt på jobbet och kan därför gå hem i god tid före midda'n. Love it!

Det bästa med att jag jobbar och barnen har sommarlov är just det att jag kan vara tidig på jobbet. När det väl är skola igen så blir jag kvar hemma på morgonen för att se att alla (åtminstone Ida) kommer i väg i tid och med alla saker. Så i morgon när skolan drar igång är det slut med den här lyxen att kunna sluta redan klockan tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar