tisdag 28 augusti 2018

Kycklingpaj Lchf

Vilken feel-good-dag!

Jag har varit på två inspirerande föreläsningar på arbetstid, slutade lite tidigare så jag orkade städa lite  inför fredagens kalas och avslutade dagen med en kvällspromenad. Nu ska jag snart krypa ner i sängen med en bra bok och försöka hinna läsa några sidor innan jag somnar. Känns nästan som att det är torsdag eller fredag, för då brukar jag ha liknande känsla i kroppen.

Men innan jag går o lägger mig tänkte jag tipsa om den här supergoda kycklingpajen som Olivia bjöd mig på för ett tag sedan, men som jag har glömt att tipsa om.


Kycklingpaj Lchf

Lchf-pajdeg

3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender.
Lägg i resterande ingredienser och kör till en deg.
Lägg gärna degen att vila i kylskåp ca 30-60 minuter.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 8-10 min i 175 grader.

Kycklingröra

2-3 kycklingfiléer
1 purjolök
1 paprika
1 jalapeno eller annan chili
2 msk chilisås
2 msk tomatpuré
2 dl crème fraiche
salt
chilipeppar
riven ost

Strimla kyckling, purjolök, chili och paprika.
Fräs kycklingen några minuter.
Blanda ner purjolök, paprika och chili, låt fräsa med.
Rör ner chilisås, tomatpuré och crème fraiche och koka ihop några minuter.
Smaka av, det ska vara lite hetta så krydda med mer chili eller chilipeppar om det behövs.
Häll röran i pajskalet, strö på riven ost.
Gratinera i 200 grader ca 20 minuter.


Eftersom jag försöker dra ner på kolhydrater använder jag ett lågkolhydrat-pajskal, vill ni ha en annan variant funkar det jättebra och här har jag en massa alternativ.

Själva kycklingröran är så himla god och jag skulle kunna äta den som den är - direkt ur grytan 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar