tisdag 23 januari 2018

Snabb pastagratäng med skinka

Vi har ofta ont om tid när det är dags för middag och vi har ofta färdigkokt pasta i kylskåpet eftersom vi alltid verkar koka för mycket pasta. Om man även har lite skinka och ett paket pastagrädde hemma så fixar man med maten i ca 5 minuter innan man ställer in den i ugnen i ca 20 minuter. Perfekt vardagsmat alltså!


Snabb pastagratäng med skinka

färdigkokt pasta
skinka, i bitar
pastagrädde
riven ost

Varva pasta och skinka i en smord ugnsform.
Häll över pastagrädde.
Toppa med riven ost.
Tillaga i 200 grader i ca 20 minuter.

Ibland är det så himla skönt med genvägar och pastagrädde är en perfekt genväg när det gäller pastagratänger. Den här är så enkel att göra så även barn klarar av det själva. Ida fixade den helt själv, det enda jag hjälpte med var att ta ut den varma formen från ugnen.

Det blir gott att tillsätta t.ex. broccoli i gratängen - tycker jag, men inte mina barn så jag struntade i det. Annat som också blir gott i gratängen är gröna ärter, svamp, zucchini, majs eller bacon.

Visst tänker ni på att använda upp all mat och försöka minska matsvinnet? Gratänger är perfekt mat för att ta hand om rester i kylskåpet.

En nöjd och duktig kock!

I dag har vi k.a.l.l.t! 
Just nu visar termometern minus 28 grader så jag är glad över att vara inomhus o mysa med tända ljus och värmande te och jag tänker inte gå ut nå mer i dag. I morgon blir det varmare då det endast kommer vara några få minusgrader men då ska det snöa istället. Vet faktiskt inte vad jag föredrar av dessa två onda ting - snö eller kyla. Jag brukar tycka att det är ok med snö, hellre det än regn o halka på vintern, men den här vintern har det redan kommit enormt mycket snö så nu räcker det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar